Strona głównaOpiekaJesteś opiekunem bliskiej osoby? Zatroszcz się też o siebie: 6 porad

Jesteś opiekunem bliskiej osoby? Zatroszcz się też o siebie: 6 porad

Opieka nad kimś bliskim, kto cierpi na chorobę Alzheimera, nowotwór, czy ma inne poważne schorzenie, wymaga ogromnej cierpliwości, elastyczności i wrażliwości. Nic dziwnego, że tak trudne zajęcie często odbija się na zdrowiu fizcznym i psychicznym samego opiekuna.
Jesteś opiekunem bliskiej osoby? Zatroszcz się też o siebie: 6 porad [fot.  Sabine van Erp z Pixabay]
Ludzie, którzy na co dzień sprawują nad innymi, są bardziej narażeni na depresję i lęk. Według danych Family Caregiver Alliance symptomy depresji rozwijają się aż u 40-70 proc. opiekunów, zaś poważna forma tej choroby dotyczy 25-50 proc. tych osób.

Jak wskazują eksperci, opiekunowie powinni zadbać o siebie, zarówno po to, by móc kontynuować troszczenie się o innych, jak i po to, by zwiększyć .
Oto 6 porad Caregiver Health and Wellness dla opiekunów:
  1. Zdrowo się odżywiaj. To jeden z podstawowych czynników dobrego samopoczucia i odpowiedniego poziomu energii. Jeśli nie masz czasu na gotowanie dla siebie zdrowych posiłków, zadbaj o zdrowe przekąski, takie jak orzechy, produkty pełnoziarniste, świeże owoce i warzywa.
  2. Dbaj o sen. Jeżeli nie możesz dobrze wyspać się w nocy, korzystaj z wszelkich możliwości do ucinania sobie drzemek. Unikaj nadmiaru kawy czy napojów energetycznych w walce ze zmęczeniem, nie pozwolą na normalne funkcjonowanie przez dłuższy czas. Odpoczynek jest najlepszym sposobem regeneracji sił.
  3. Ćwicz. Najlepiej, jeśli możesz poświęcić na aktywność fizyczną chociaż 30 do 60 minut 4 do 6 razy w tygodniu. Wysiłek, choć może się to wydawać paradoksalne wobec zmęczenia, jakie powoduje, jest niezbędny dla zyskania energii, zmniejszenia i poprawy .
  4. Walcz ze . Przedłużający się stres prowadzi zarówno do chorób fizycznych, jak i psychicznych, dobrze jest więc nauczyć się go osłabiać. Pomocne są różne techniki, od aromaterapii po jogę i medytację. Poza tym staraj się regularnie spotykać i rozmawiać z innymi ludźmi, jeśli tylko masz okazję do rozrywek, nie rezygnuj z nich. Wreszcie, spróbuj znaleźć grupy wsparcia lub powiernika.
  5. Gdy stres przekłada się na zaburzenia emocjonalne i coraz trudniej ci normalnie funkcjonować, zwróć się o poradę do specjalisty.
  6. Kontroluj zdrowie. Nawet jeśli nie czujesz się chory/chora, regularnie wykonuj badania kontrolne. lekarza. Pomoże ci to zapobiec niespodziewanym chorobom i wcześnie wykryć ewentualne dolegliwości.

Na podstawie:

Przeczytaj także


Choroba Alzheimera - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Choroba Alzheimera jest postępującym schorzeniem neurodegeneracyjnym ośrodkowego układu nerwowego, prowadzącym do stanów otępiennych, utraty pamięci, zdolności kognitywnych czy pogorszenia się oceny sytuacji. czytaj dalej »


Depresja - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Depresja to bardzo poważna choroba, a jej lekceważenie może prowadzić nawet do śmierci. Dotyka ona ludzi w różnym wieku, jednak w przypadku osób starszych bywa często lekceważona, traktowana jako jeden z objawów starzenia się. czytaj dalej »


 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Pola Nadziei
  • Akademia Pełni Życia
  • EWST.pl
  • Oferty pracy