Strona głównaOpiekaUOKiK: Nieprawidłowości w umowach podpisywanych przez prywatne domy opieki

UOKiK: Nieprawidłowości w umowach podpisywanych przez prywatne domy opieki

Możliwość rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym lub jednostronnego podniesienia stawek w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta, wygórowane kary umowne czy wyłączanie odpowiedzialności za szkody - to tylko niektóre z wykrytych przez UOKiK nieprawiedliwości we wzorcach umów stosowanych przez domy opieki.
UOKiK: Nieprawidłowości w umowach podpisywanych przez prywatne domy opieki [© Peter Atkins - Fotolia.com] Prowadzona w 2014 roku kontrola UOKiK, która objęła placówki w dwóch województwach na północy kraju, spowodowała zakwestionowanie aż 61 proc. skontrolowanych wzorców umów. Dalsze etapy badania urzędu obejmą placówki w całym kraju. Urząd przeprowadził kontrole wzorców umów stosowanych w prywatnych . Badanie prowadzone w województwie pomorskim i zachodniopomorskim, objęło 34 przedsiębiorców i ponad 60 wzorców umów. Blisko 2/3 z nich z nich wzbudziłoy zastrzeżenia. W bieżącym roku UOKiK planuje rozszerzyć kontrole na całą Polskę.

UOKiK wystąpił do przedsiębiorców z wezwaniem do zmiany stosowanych wzorców umów. W większości przypadków nieprawidłowości w zakwestionowanych postanowieniach zostały wyeliminowane z wzorców umów.

Najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli:
  1. Zastrzeganie możliwości rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym

  2. Zapis taki stosowało 76,5 proc. skontrolowanych przedsiębiorców przewidywało możliwość rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym. Dotyczył on nieterminowego uiszczania opłat za opiekę. Tymczasem, w związku z ochroną praw osób korzystających z usług placówki, rozwiązanie umowy z powodu zaległości płatniczych powinno być poprzedzone wezwaniem do zapłaty, wyznaczeniem dodatkowego terminu i pouczeniem o konsekwencji niespełnienia tego obowiązku.

    Co gorsza, zaleganie z płatnościami niektórych przypadkach wystarczającym powodem do natychmiastowego rozwiązania umowy miało być pogorszenie stanu zdrowia i kondycji psychicznej podopiecznego. W ocenie Urzędu postanowienia te godziły w dobre obyczaje, zwłaszcza gdy pociągały za sobą konieczność niemalże jednoczesnego opuszczenia placówki przez osoby wymagające opieki.

  3. Niezwracanie pieniędzy w przypadku niezrealizowania usługi

    Prawo do zatrzymywania opłat wniesionych z góry, gdy usługa nie została w całości zrealizowana zastrzegało 71 proc. skontrolowanych przedsiębiorców. Przykładem może być postanowienie: "w przypadku śmierci Pensjonariusza (…) opłata miesięczna nie podlega zwrotowi".

  4. Warto pamiętać, że usługodawca nie może odmówić konsumentowi lub jego spadkobiercom zwrotu zapłaty za niewykorzystane świadczenia. Może jedynie zatrzymać kwotę odzwierciedlającą wartość rzeczywiście wykonanej usługi.

  5. Jednostronne zmiany ceny usługi

    56 proc. domów opieki przewidywało możliwość jednostronnego podwyższenia wynagrodzenia (np. w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia pensjonariusza). Tymczasem zgodnie z prawem każda zmiana umowy wymaga zgody konsumenta.

  6. Wyłączanie odpowiedzialności za szkody na osobie

    "Dom (…) nie odpowiada za upadki Mieszkańców oraz za inne urazy wynikłe na skutek samowoli podopiecznego" – te i podobne postanowienia stosowało blisko 24 proc. skontrolowanych domów opieki.

    Prawem konsumenta jest możliwość ubiegania się o rekompensatę za poniesioną szkodę. Gdy kwestia winy nie jest jednoznacznie przesądzona, orzeka o niej sąd. Z tego względu przedsiębiorcy nie wolno wyłączać odpowiedzialności za szkody na osobie.

  7. Wyłączanie odpowiedzialności za rzeczy pozostawione w domu opieki

    Obowiązkiem domu opieki jest stworzenie możliwości zapewnienia bezpieczeństwa rzeczy osobistych. Niedozwolone są więc postanowienia, takie jak: Placówka nie bierze odpowiedzialności za pieniądze, biżuterię, pamiątki rodzinne. Stosowało je 21 proc. skontrolowanych przedsiębiorców.

  8. Wygórowane kary umowne

    Za opóźnienie w dokonaniu płatności przedsiębiorca może pobierać opłaty dodatkowe – jest to zgodne z prawem. Opłaty te nie powinny jednak być nadmiernie wygórowane, tzn. przysparzać przedsiębiorcy nadmiernych zysków kosztem konsumentów. Do takich przypadków dochodziło w przypadku 15 proc. skontrolowanych . Zdarzało się, że wynosiła ona nawet 300 zł za każdy dzień opóźnienia.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • EWST.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy