Strona głównaOpiekaSopot: teleopieka nad seniorami

Sopot: teleopieka nad seniorami

System przywoławczy teleopieki w prosty sposób pozwala na natychmiastowe wezwanie pomocy do osoby starszej - wystarczy naciśnięcie jednego przycisku na nadajniku. W Sopocie, gdzie wdrożono to rozwiązanie, podsumowano właśnie roczny pilotaż tego systemu adresowanego do osób starszych i samotnych, które korzystają ze wsparcia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Sopot: teleopieka nad seniorami [© Wißmann Design - Fotolia.com] Oferowany przez nas system tym różni się od innych, że angażuje do pomocy w opiece przeszkolonych teleopiekunów, obsługujących całodobową centralę telefoniczną oraz najbliższe otoczenie osób niesamodzielnych – rodzinę, sąsiadów, znajomych i wolontariuszy – mówi Marek Wojda, prezes Fundacji Niezależni, która na zlecenie Miasta wyposażyła w urządzenia i bezpłatnie obsługuje mieszkańców Sopotu. Fundacja dokłada wszelkich starań by tworzyć tzw. komitety sąsiedzkie, które są bardzo ważnym elementem systemu teleopieki. Członkowie tych komitetów, gdy z ich sąsiadem dzieje się coś złego, zostają poproszeni przez teleopiekuna o sprawdzenie co się stało lub otwarcie drzwi profesjonalnym służbom ratunkowym. Wystarczy mieć telefon i okazać odrobinę zaangażowania, aby pomóc uratować komuś życie.

W ciągu roku, Centrum Interwencyjne Teleopieki Fundacji Niezależni, nawiązało łącznie ok. 1000 połączeń z mieszkańcami , w tym: połączenia interwencyjne, które zakończyły się wezwaniem pogotowia (14 przypadków) lub wezwaniem osób, które tworzą komitety sąsiedzkie (36 przypadków). Wśród głównych przyczyn wymagających interwencji były m.in.: nagłe pogorszenie stanu zdrowia, duszności czy upadek. Co tydzień teleopiekunowie przeprowadzają rozmowy monitorujące stan zdrowia osób korzystających z systemów przywoławczych, wykonują również tzw. połączenia techniczne, m.in. oswajają z technologią, przypominają jak działa urządzenie, że wisiorek lub bransoletkę z przyciskiem należy nosić codziennie.

Po rocznym monitoringu, uważamy, że system przywoławczy sprawdził się i jest ważnym elementem wspierającym usługi dla osób niesamodzielnych – podkreśla Anna Jarosz, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie. Teleopieka wspiera niezależność tych osób i pozwala im jak najdłużej pozostać w domu, zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa oraz zapewnia szybką i skuteczną reakcję w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia. Każde z tych 50 połączeń interwencyjnych nawiązanych w roku 2013, uratowało czyjeś życie. Dlatego w przyszłym roku zamierzamy kontynuować ten projekt i zapewnić najbardziej potrzebującym mieszkańcom Sopotu, bezpłatny dostęp do teleopieki - dodaje Anna Jarosz.

System przywoławczy, który oferujemy mieszkańcom Sopotu, z jednej strony uzupełnia opiekę w miejscu zamieszkania nad osobami niesamodzielnymi, z drugiej strony, zachęca innych (w tym również aktywnych seniorów) do pomagania innym. Aktywizacja najbliższego otoczenia, pomocy sąsiedzkiej to powrót do dobrej polskiej tradycji - mówi Grażyna Sujecka-Ruła, kierownik Działu Pomocy Seniorom i Osobom Niepełnosprawnym MOPS Sopot. Zachęcamy, aby zwrócić szczególną uwagę na osoby niesamodzielne, , samotne, potrzebujące wsparcia, które być może mieszkają w naszym sąsiedztwie. Zajrzyjmy czasem do sąsiada, np. starszej pani, która mieszka sama. Być może potrzebuje pomocy w codziennym funkcjonowaniu albo innego wsparcia, o które wstydzi się poprosić. Jeśli widzimy osobę potrzebującą lub zaniedbaną warto zgłosić taki sygnał do Ośrodka Pomocy Społecznej. Pracownik socjalny odwiedzi taką osobę i będzie mógł jej zaproponować różne formy pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb - dodaje Grażyna Sujecka-Ruła.

W spotkaniu podsumowującym „sopocką” teleopiekę, które miało świąteczną oprawę, uczestniczyły osoby, które korzystają z systemów przywoławczych, opiekunowie, wolontariusze, osoby tworzące „komitety sąsiedzkie”, opiekunki środowiskowe oraz pracownicy sopockiego MOPS-u i Fundacji Niezależni.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 09:13:22, 29-06-2015 ~gość: 89.239.127.xxx

    Rozwiązanie bardzo przydatne i rozwojowe, rozwojowość rozumie się w takim sensie, że teleopieka pomaga cyfrowemu wykluczeniu osób starszych i niedołężnych. Wydaje się jednak, że zarówno społeczeństwa zachodnie jak i nasz rodzimy rynek odchodzą powoli od rozwiązań ograniczających się do naciśnięcia guzika w razie niepokojących objawów, ponieważ nietrudno znaleźć wady takiego systemu, co z osobą, która omdleje i nie jest w stanie fizycznie nacisnąć guzika? Tu z pomocą przychodzą najnowsze technologie, m.in.oferowane przez www.revoapp.com tworzone przez zespoły programistów w oparciu o technologie japońskie czy brytyjskie. Sieci sensorów dedykowanych pod konkretną osobę monitorują pacjenta, w czasie snu i aktywności, sugerując gotowe rozwiązania oraz natychmiastowo reagując w przypadku odstępstw od normy. Specjalnie dobrani teleopiekunowie dostępni 24 godziny na dobę wyposażeni w sieć kamer oraz specjalne systemy dzięki którym mają bieżący kontakt z pacjentem, monitorują pacjenta oraz jego otoczenie - wymienić można sensory badające ciśnienie i tętno osoby niedołężnej, mierzące temperaturę otoczenia, stężenie dwutlenka węgla, ruch, oraz wszelkie inne zmienne mogące przyspieszyć akcję ratunkową a tym samym uratować czyjeś życie.
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Pola Nadziei
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy